Post

Sennheiser HD 25 - legendarny towarzysz dla DJ-ów i nie tylko

Wśród absurdalnej liczby i różnorodności słuchawek, tylko kilku modelom udało się uzyskać miano renomowanych, a jeszcze mniejszej liczbie status legendarnych. Do tych znanych i równie legendarnych słuchawek z pewnością można zaliczyć Sennheiser HD 25, których historia rozpoczęła się jeszcze w ubiegłym wieku. Model ten został po raz pierwszy zaprezentowany w 1988 roku i niestrudzenie stawał się częścią wyposażenia stanowisk DJ-skich na całym świecie. HD 25 wyróżniały się łatwością obsługi i długowiecznością. Słuchawki były również używane przez pasażerów British Airways podczas lotów transatlantyckich na Concorde i doskonale sprawdzały się w środowiskach o wysokim poziomie hałasu, mimo że nie były wyposażone w aktywne systemy redukcji szumów.

Swego czasu Sennheiser produkował różne lymetryczne serie HD 25. Na przykład przed 25. rocznicą modelu powstała wersja HD 25 wykonana z tlenku glinu. Była też seria słuchawek ze sportowym designem Adidas Originals. Obecnie, oprócz klasycznych HD 25, dostępne są również wersje HD 25 Light i HD 25 Plus. Wersja Light różni się nie tylko wyposażeniem, ale także designem.

W minionym roku 2020 z okazji 75-lecia firmy Sennheiser wypuszczono limitowaną edycję HD 25 w dwóch wariantach - z żółtymi i niebieskimi poduszkami nausznymi. Szare poduszki słuchawek HD 25 są hołdem dla modelu HD 414 firmy Sennheiser (wydanego w 1968 roku), który przewyższył swoich twórców pod względem sprzedaży i popularności na całym świecie, a nawet był używany podczas lotów kosmicznych. Niebieskie poduszki nauszne są zgodne z firmowymi kolorami Sennheiser. Słuchawki Sennheiser HD 25, zgodnie z informacją na pudełku, są wybierane przez DJ-ów.

Na ten model zwróciłem uwagę nie jako na profesjonalne narzędzie, a raczej wariant do nadzoru z możliwością wykorzystania ich podczas spacerów po mieście. Przyjrzałem się słuchawkom zamkniętym, nausznym, opuszczanym, niezawodnym, stosunkowo niedrogim i kompaktowym. W centrum uwagi znajdzie się model HD 25 Limited Edition. Porównanie z alternatywnym, na moje potrzeby, wariantem - Beyerdynamic DT 240 PRO - zostanie podane w odpowiedniej sekcji (być może te informacje przydadzą się czytelnikom).

Specyfikacja techniczna Sennheiser HD 25:

- Typ konstrukcji: nauszne, zamknięte;

- Typ przetwornika: dynamiczny;

- Op.: 70 Ohm;

- Czułość: 120 dB;

- Zakres częstotliwości: 16 - 22 000 Hz;

- Kabel: zmienny, długość 1,5 m;

- Waga: 140 g;

- Gwarancja: 2 lata.

Opakowanie

Opakowanie konwencjonalnych Sennheiser HD 25 i opraw niewiele różni się od opakowań wielu innych słuchawek Sennheiser. Jest wykonane z wysokiej jakości czarno-niebieskiego kartonu i zawiera zdjęcie modelu na przedniej stronie. Od razu rzuca się w oczy napis - Professional Monitoring Headphones, który określa zakres zastosowania. Co więcej, pudełko zawiera również informacje na temat wyposażenia, cech różnych serii (standardowe HD 25, HD 25 Light, HD 25 Plus) oraz specyfikacje techniczne. Pudełko jest indywidualnie oznaczone marką Sennheiser. Oczywiście miejsca produkcji poszczególnych modeli mogą się różnić, ale moje HD 25 Limited Edition zostały wyprodukowane w Rumunii. Słuchawki umieszczone są na czarnej tekturowej tacce wewnątrz pudełka. Przewody HD 25 Limited Edition są proste, żebrowane, wzmocnione stalowym drutem, wymienne i dostępne w długościach do 1,5 m. Złącza są identyczne jak w HD 600, 650, 660S. Złącza są identyczne z tymi w HD660S, umożliwiając posiadaczom serii 600 wymianę kabli (3m x 1,5m lub odpowiednik), podczas gdy posiadacze HD 660S mają również możliwość wymiany fabrycznie zainstalowanego zbalansowanego kabla 4,5 mm na HD 25.

Zestaw jest dostarczany na wiele sposobów, w zależności od serii. HD 25 Limited Edition z niebieskimi poduszkami nausznymi, zapasowymi czarnymi poduszkami nausznymi i pozłacanym adapterem 3,5 na 6,3 mm. Wersja HD 25 Limited Edition nie zawiera stopki ani wymiennego kabla HD 25 Plus.

Konstrukcja i ergonomia

Słuchawki Sennheiser HD 25 mają swój charakterystyczny i rozpoznawalny design. Z jednej strony nie nazwałbym go szczególnie atrakcyjnym, z drugiej strony projekt jest uderzający i profesjonalny, tj. projekt odchodzi od praktyczności korzystania z modelu. Podstawowym materiałem HD 25 jest czarny plastik, z którego wykonano wszystkie podstawowe elementy konstrukcji. Skorupa, wyłożona ekologiczną pianką, rozszerza się na długość i można ją rozdzielić na dwie części w celu lepszego przymocowania do głowy. Muszle mają obrotowe ramię, lewa muszla owija się wokół zawiasu, umożliwiając odsunięcie muszli od ucha i na przykład DJ-om monitorowanie dźwięku jednym uchem podczas słuchania publiczności. Selektory kranu mają różne kolory, prawy jest czarny, a lewy czarny. Stożki na muszlach wyglądają mocno i ta różnorodność kolorów jest mocno zauważalna. Nie służy to estetyce, ale ma walor praktyczny - zawsze łatwo rozpoznać prawą i lewą stronę.

Sennheiser HD 25 to jedne ze słuchawek nausznych. Niektóre inne modele nauszne bywają niewygodne i uciskają ucho lub głowę słuchacza. Jestem całkowicie zadowolony z ergonomii moich HD 25. HD 25 są wygodne i lekkie (ważą zaledwie 140 g), można je w pełni dostosować do indywidualnych potrzeb, mają miękkie muszle i muszle o różnych rozmiarach, a także niską objętość muszli i wysoki poziom pasywnej izolacji akustycznej. Fascynującą cechą tego modelu jest jego wysoka naprawialność - wszystkie główne komponenty techniczne można kupić i wymienić osobno.

Dźwięk

Serie Sennheiser HD 25, HD 25 Plus, HD 25 Limited Edition różnią się opakowaniem, ale są identyczne pod względem charakterystyki dźwięku. Fraza na pudełku "Legenda wśród DJ-ów" ma zainspirować pewien rodzaj dostarczania muzyki, zanim jeszcze jej posłuchasz. Nie należy jednak "bać się" tak deklarowanego ograniczenia, lepiej posłuchać i wyrobić sobie własną opinię. Sennheiser HD 25 to dla mnie słuchawki z dźwiękiem V-sub. Muzyka jest żywa, rytmiczna i dynamiczna. Ponadto HD 25 oferują scenę dźwiękową w średnim zakresie, co jest przekonującym wynikiem dla tych zamkniętych słuchawek.

W rzeczywistości muzyka elektroniczna na tych słuchawkach gra z energią. Bas jest uporządkowany, z doskonałą dyspersją i szeroką paletą schodzącą do samego dołu spektrum dźwięku. Taka charakterystyka basu sprawdza się również w muzyce rockowej. Podczas słuchania niektórych kompozycji jazzowych z partiami kontrabasu, dźwięk tego instrumentu jest wyraźny, ale czasami brakowało mu wigoru lub bas wchodził trzy razy szybciej niż było to pożądane (subiektywnie).

Średnieczęstotliwości zostały częściowo zepchnięte na dalszy plan. Są one prezentowane bez żadnych akcentów i są stosunkowo neutralne. HD 25 nie są analityczne ani mikroszczegółowe w zakresie średnich tonów, ale wszystkie główne detale nagrania są reprodukowane przez słuchawki na przyzwoitym poziomie. Instrumenty różnią się naturalnością brzmienia i umiejscowieniem w przestrzeni.

Na wyższych częstotliwościach. Niektóre słuchawki nauszne koncentrują się na basie, a górnym częstotliwościom nie przypisują znaczącej roli, co czyni te modele znacznie mniej atrakcyjnymi dla zrównoważonych słuchaczy. Słuchawki Sennheiser HD 25 wizualnie odróżniają się od tych modeli. Średnie tony HD 25 nie są może ich mocną stroną, ale brakuje im szerokości i jakości dźwięku. Jednocześnie jest bardzo czuły we wszystkich nagraniach, gdzie powinien być. Głośniki niskotonowe starają się odtwarzać wysokie częstotliwości tak czysto, jasno i dokładnie, jak to tylko możliwe. Czasami górne częstotliwości mogą być dodawane w swojej ostrości, aby zwiększyć szczegółowość, chociaż nigdy nie miało to miejsca w przypadku sybilantów. W większości wariantów taka prezentacja z pewnością przypadnie do gustu osobom wrażliwym na HF.

Porównanie Sennheiser HD 25 i Beyerdynamic DT 240 PRO.

Skupię się teraz na porównaniu tych dwóch modeli słuchawek. W pierwszej kolejności opiszę odczucia podczas porównywania cech "pozamuzycznych".

Jeśli chodzi opoziom komfortu - Beyerdynamic DT 240 PRO skłaniają się ku pełnowymiarowym słuchawkom, są cięższe (50 gramów), ich muszle w pełni okhoplyuyut ucho i są m'yakishimy. Wadą tego komfortu jest to, że uszy szybciej się nagrzewają. Poduszka nauszna DT 240 PRO jest luźno połączona z zewnętrzną poduszką nauszników. Jego pozycja jest wyraźnie rozpoznawalna. Plastik na muszlach DT 240 PRO wygląda bardziej reprezentacyjnie. Odnosi się jednak wrażenie, że jest mniej odporny na uderzenia niż Sennheiser HD 25.

Kabel DT 240 PRO jest zwijany do 1,3 metra (można go rozciągnąć do 3 metrów) i jest nieco ważniejszy niż w HD 25. Skręcony kabel nie jest tak poręczny do użytku w ruchu. Wtyk jest prosty 3,5 mm (HD 25 ma kształt litery L). Adapter 6,3 mm, podobnie jak w HD 25, jest gwintowany i wkręcany. Kabel DT 240 PRO można podłączyć do wszystkich czterech kubków. DT 240 PRO jest dostarczany z małym kubkiem ekologicznym. Jedną z mocnych stron DT 240 PRO jest również jego cena, która jest znacznie niższa niż w przypadku HD 25.

O dźwięku. Na obu modelach widnieje napis "Professional Monitoring Headphones". Jednocześnie modele te charakteryzują się niezwykle wyrafinowanym dźwiękiem. Beyerdynamic DT 240 PRO mają szerszy zakres częstotliwości (5 - 35 000 Hz) i moim zdaniem wymagają potrójnego źródła dźwięku o dużej mocy. Scena dźwiękowa DT 240 PRO jest bardziej oddalona od słuchacza i wydaje się szersza. Wokale są szczególnie zauważalne. Bas w DT 240 PRO jest mniej szybki, więc nacisk na bas jest bardziej zauważalny w niektórych utworach. HD 25 ma bardziej skupiony i perkusyjny bas. Z HD 25 muzyka brzmi przyjaźnie dla słuchacza, z żywymi wysokimi tonami. Jednak ta jasność czasami odbywa się kosztem naturalności. DT 240 PRO brzmią bardziej neutralnie i dyskretnie. Muzyka jest mniej optymistyczna niż na HD 25, ale słucha się jej bez zakłóceń. DT 240 PRO są z natury lepsze od HD 25, ale wyróżniają się dynamiką i emocjonalnością. Jeśli zastanawiasz się nad swoimi pierwszymi słuchawkami i cenisz sobie naturalny, dobrze zbalansowany dźwięk, Beyerdynamic DT 240 PRO mogą być Twoim pierwszym wyborem. Jeśli chcesz modelu o charakterystycznym brzmieniu, Sennheiser HD 25 jest właściwym wyborem.