
Recenzja Rode PodMic: wszystko, co musisz wiedzieć
Ze wszystkich mikrofonów, które ostatnio trafiły w moje ręce, Rode PodMic zrobił na mnie największe wrażenie. Testowałem go kilka razy, robiłem długie przerwy między testami i nie mogłem uwierzyć własnym uszom i oczom. W tej recenzji omówimy zalety i wady PodMic z perspektywy przekrojowego użytkownika.
Czym jest Rode PodMic?
Sądząc po nazwie, producent pozycjonuje to urządzenie jako dobre rozwiązanie dla studiów podcastów; a sądząc po cenie, producent pozycjonuje to urządzenie jako dobre rozwiązanie dla studiów podcastów, studiów projektowych i studiów domowych.
W najlepszym przypadku, urządzenie przeznaczone dla szerokiego grona użytkowników - blogerów, podcasterów, graczy - musi posiadać kilka cech:
- -Oszczędność .
- -Niezawodność .
- - Transmisjaczęstotliwości w zakresie 1-4,5 kHz.
- -Obecność wysokiej jakości wbudowanego pop-filtra.
- -Obecność kardioidnyy diagramu kierunkowości.
- -Bezkompromisowe sumisnosti z różnymi typami kart dźwiękowych.
Przyjrzyjmy się każdemu elementowi w kontekście Rode Pod Mic....
Budżet
Cena Rode Pod Mic, m'kazuchi powiedzieć, "nie gryzie" - w porównaniu z cenami wielu innych mikrofonów dla projekt-studii tsinnik PodMic wygląda bardzo ładnie, nawet biorąc pod uwagę fakt, Do pracy z tym mikrofonem konieczne jest posiadanie interfejsu audio lub innego urządzenia zdolnego do pracy w trybie interfejsu audio (np. hybrydowa/cyfrowa konsola mikserska lub rejestrator).
Jednym słowem, cena pozytywnie wyróżnia Pod Mic na tle konkurencji.
Niezawodność
Pierwsza myśl, która pojawi się w głowie, gdy weźmiemy Pod Mic do ręki: "Wow, jestem taki ważny!". I rzeczywiście, pod względem niezawodności nie mam do tego mikrofonu żadnych pytań ani zastrzeżeń. PodMic sprawia wrażenie prawdziwej "ważnej artylerii", która jest w stanie sprostać nie tylko pracy studyjnej, ale także pracy na ulicy.
Oczywiście bliski kontakt z ridiną może uszkodzić urządzenie, ale, jak się przekonałem, jest ono znacznie trwalsze w pomieszczeniach z dużą liczbą pił lub niestabilną temperaturą niż 90% jego konkurentów.
Cechy konstrukcyjne i ergonomia
Niestety, nie mogę powiedzieć dokładnie, jak wygodne będzie korzystanie z Pod Mic: musisz mieć stojak, który może wchłonąć znaczną wagę tego mikrofonu. Niemniej jednak urządzenie ma dość skromne, jak na swoją wagę, wymiary i bardzo wygodne mocowanie, które dobrze utrzymuje swoją pozycję.
Chciałbym pochwalić wbudowany pop-filtr: wśród wszystkich mikrofonów z wbudowanym pop-filtrem w tym segmencie cenowym, filtr Pod Mic'a blokuje głosy perkusyjne, być może najlepiej ze wszystkich. Nawet podczas pracy w niewielkiej odległości od membrany, większość ostrych gradientów wiatru nie dociera do sygnału.
Dźwięk
Niestety lub na szczęście, "specjalnego" charakteru dźwięku Rode Pod Mic nie można nazwać: jak każdy mikrofon przeznaczony do nagrywania języka, Pod Mic jest bardziej skłonny do słuchania środkowej części spektrum częstotliwości niż dolnej lub górnej. Jednak dźwięk charakteryzuje się lekkim wzrostem w dolnej średnicy, co pozwala dodać "głębię" i "pełnię" do brzmienia głosu. Moim zdaniem cecha ta jest bardzo ważna w przypadku barw kobiecych i wysokich głosów męskich: tenorów i tenorów-barytonów. Podczas pracy z niższymi barwami dźwięk może wydawać się zbyt "buczący", ale jest to po pierwsze kwestia gustu, a po drugie zależy nie tylko od samego mikrofonu, ale także od wielu innych czynników: na przykład kabla lub akustyki pomieszczenia, w którym nagrywasz. W każdym razie, nawet jeśli dźwięk staje się nieco zbyt gęsty, zawsze można go skorygować za pomocą post-processingu.
Zgodnie z prawem, PodMic ma kierunkowy schemat kardioidalny, który w rzeczywistości działa tak, jak powinien: mikrofon dobrze zbiera dźwięk przed nim, a jeśli rozsądnie dostosujesz poziom sygnału wejściowego, pogłos nie będzie przeszkadzał w nagrywaniu.
Najbardziej niepokojąca cecha Rode RodeMic....
Wszyscy dobrze wiemy, że diabeł często tkwi w szczegółach... Tak też jest w przypadku PodMic: podwodny kamień ukryty jest w miejscu, w którym użytkownik najmniej się go spodziewa - wyjście względem tego mikrofonu wynosi 320 Ohm.
Co to oznacza? Mówiąc najprościej, sygnał nagrywany za pomocą tego mikrofonu będzie wymagał bardzo znacznego wzmocnienia, a w przeciwnym razie może nie być zbyt głośny.
W rzeczywistości 300+ Ohm jest uważane za normę dla mikrofonów dynamicznych; na przykład dobrze znany mikrofon Shure SM57 ma 310 Ohm, ale należy podkreślić, że SM57 jest mikrofonem nie uniwersalnym, ale przede wszystkim instrumentalnym, który jest przeznaczony do pracy z bardzo głośnymi dźwiękami: takimi jak mała perkusja, instrumenty midni spiritual, czy wreszcie gitary i kabiny basowe, podczas pracy z którymi SM57, w opinii wielu realizatorów dźwięku, prezentuje się najlepiej. Z kolei Rode RodMis jest przeznaczony do nagrywania podcastów! Oznacza to, że został zaprojektowany do pracy głównie z równym ludzkim językiem. Nie sądzę, aby konieczne było wyjaśnianie różnicy w "rezerwach mocy" między stackiem basowym z dwudziestodwucalowym dynamem a ludzkimi połączeniami wokalnymi.
Ale przecież karta dźwiękowa wzmacnia sygnał!
Tak, rzeczywiście tak jest. W zasadzie każde urządzenie, na którym znajdziemy złącze XLR, będzie wyposażone we wzmacniacz, który wzmocni sygnał; nie zapominajmy jednak, że każdy wzmacniacz ma jasno określony limit wzmocnienia, a 320 Ohm to poważny wskaźnik.....
Przetestowałem PodMic z prawdziwym "bojowym" wzmacniaczem, który ma szczytową wartość wzmocnienia +60dBu. I nawet gdy przekręciłem pokrętło wzmocnienia na 5, analizator w moim DAW zarejestrował średni poziom sygnału wejściowego na poziomie około -9dBfs. Wniosek nasuwa się sam: wzmacniacz +60dBu nie wystarczy.
W tym miejscu chciałbym polecić wzmacniacz, który byłby w stanie "podbić" sygnał z tego mikrofonu, ale niestety nie znam żadnego dobrej jakości mocniejszego wzmacniacza w cenie poniżej 1500$.
Nie wiem co skłoniło inżynierów Rode do zaszycia tak brutalnego transformatora w mikrofonie do podcastów i blogów, ale sam jestem tego bardzo ciekaw.