
Recenzja JL Audio E-Sub E112 Powered Subwoofer
Recenzja subwoofera JL Audio E-Sub E112 Highlights
SECRETS jest dobrze znany z recenzji subwooferów, w ciągu ostatnich 20 lat dokonaliśmy przeglądu ponad 100 subwooferów w różnych technologiach i cenach. Szczególnie je lubię i recenzowałem wiele z nich dla SECRETS.
Niniejsza recenzja subwoofera JL Audio była okazją do przesłuchania jednej z nowych linii przystępnych cenowo subwooferów, które JL Audio zaprojektowało dla domu. Nazwane "E-Sub", charakteryzują się one zamkniętą konstrukcją skrzyniową z przetwornikami o dużym skoku membrany, napędzanymi przez potężne moduły wzmacniacza klasy D. Oferują wiele opcji podłączenia, w tym wejścia nisko- i wysokopoziomowe z 24 dB/oktawowym filtrem górnoprzepustowym na wyjściach RCA. E-Sub e112 posiada 12″ przetwornik i 1500 watowy wzmacniacz. Suby te produkowane są w USA i są indywidualnie weryfikowane i testowane w fabryce.
Ustawienie tego subwoofera wymagało nieco więcej wysiłku niż w przypadku innych subów, które recenzowałem w ciągu ostatnich kilku lat. Po ustawieniu i dostrojeniu, subwoofer ten pokazał swoje najlepsze rzeczy z materiałem kinowym.
Oto podsumowanie tego, co znalazłem:
- Bas był głęboki i potężny, w sam raz do bombastycznych filmowych ścieżek dźwiękowych. Muzyczne doznania odsłuchowe z e112 były momentami całkiem przyjemne, szczególnie przy organach piszczałkowych i muzyce syntezowanej elektronicznie. Wyniki testu na ławce były bardzo dobre jak na średniej wielkości subwoofer, którego cena oscyluje w przedziale $1,900 - $2,100 (w zależności od wykończenia). Jeśli szukacie kompaktowego i ładnie wyglądającego subwoofera do swojego systemu domowego, E-Sub e112 jest warty poważnego rozważenia, a bardzo przystępna cena czyni go jeszcze łatwiejszym wyborem.
Wprowadzenie do recenzji JL Audio E-Sub E112 Powered Subwoofer
JL Audio jest najlepiej znany ze swoich bezkompromisowych mobilnych głośników i wzmacniaczy audio. To tam wszystko się dla nich zaczęło. Ale wyrobili sobie również markę linią ekstremalnych zasilanych subwooferów przeznaczonych na rynek domowy. Pierwsze subwoofery domowe JL Audio (Gotham i Fathom) były duże i odważne. Znalazły się one w czołówce najlepszych subwooferów, jakie można było dostać w każdej cenie i zostały bardzo dobrze przyjęte zarówno przez prasę audio jak i konsumentów. Zapoznaliśmy się z kilkoma subwooferami Fathom, w tym Fathom F110 i Fathom F112.
JL Audio E-Sub E112 Recenzja zasilanego subwoofera SPECYFIKACJA Konstrukcja: Acoustic Suspension (Sealed) Przetwornik: 12″ Wewnętrzny wzmacniacz: 1500 W RMS Krótkotrwały, klasa D MFR: 22 - 118 Hz (± 1,5 dB) Wejścia: 2 RCA niezbalansowane i 2 głośnikowe Wyjścia: 2 RCA niezbalansowane (filtrowane) Waga: 73,5 funta Wymiary: 16.23″ wys. × 15.50″ szer. × 18.39″ gł. Wykończenia: High Gloss Piano Black i Black Ash MSRP: $1,900 - $2,100 USD SEKRETY JL Audio Tagi: JL Audio, Subwoofer, Subwoofer, Subwoofer z napędem, Recenzje subwooferów 2014 r.
Teraz JL Audio bierze to, czego nauczyli się z tymi produktami i wypuszcza zmniejszone subwoofery w bardziej przystępnych cenach poprzez nową linię o nazwie "E-Sub". Istnieją dwa modele E-Subów, e110 i e112. Do tej recenzji poprosiłem o większy model e112. Jest to piękna, zamknięta konstrukcja skrzynkowa z 1500-watowym wzmacniaczem klasy D i całkiem pokaźnym, 12″ przetwornikiem o dużym wychyleniu. Zobaczmy, czy te podstępne technologie przełożą się na wartościowy produkt do waszego następnego systemu.
Budowa subwoofera JL Audio E-Sub E112
Subwoofery JL Audio E-Sub wykorzystują liczne technologie, które zostały opracowane i udoskonalone na przestrzeni lat. Te zastrzeżone i opatentowane elementy konstrukcyjne noszą kilka dość przewrotnych nazw - "DMA" (Dynamic Motor Analysis), "VRC" (Vented Reinforcement Collar), "FCAM" (Floating Cone Attach Method) i "Engineered Lead-Wire System" (bez akronimu). Cechy te są ważnymi kluczami do dobrze zaprojektowanego subwoofera, ale w obudowach E-Sub znajduje się jeszcze więcej.
Zacznijmy od omówienia przetwornika. Subwoofer E-Sub e112 jest zamkniętą konstrukcją z 12″ przetwornikiem o długim rzucie. Najbardziej oczywistą osobliwością jest głębokość przetwornika. Ten masywny przetwornik niemal wypełnia obudowę dzięki głębokiej strukturze silnika. Jest kilka powodów takiej głębokości: Po pierwsze, struktura silnika została zaprojektowana w taki sposób, aby wspierać znaczne wychylenie przetwornika 2-1/2″ od szczytu do szczytu z zachowaniem doskonałej liniowości. Innym powodem jest to, że głębokość pozwala na zastosowanie podwójnych pająków, które są rozmieszczone w odległości 6″ od siebie. Dodatkowy pająk zapobiega skręcaniu się cewki drgającej pod wpływem sił wywołanych przyspieszeniem, które pojawiają się przy wyższych SPL lub podczas szybkich transjentów.
System DMA firmy JL Audio jest dojrzałym pakietem do analizy elementów skończonych, wykorzystywanym do projektowania głośników niskotonowych o precyzyjnym i niezawodnym ruchu tłoka. W przeciwieństwie do podobnych systemów, system JL Audio nie tylko analizuje siły i ruchy przetwornika, ale również bierze pod uwagę zachowanie systemu w warunkach zmiennego poboru mocy. Do tego momentu, ich badania wykazały, że pole magnetyczne magnesu nie jest statyczne, jak zakłada się w większości innych modeli FEA. Zamiast tego, pole magnetyczne podlega znacznym fluktuacjom w reakcji na strumień generowany przez cewkę drgającą. JL Audio twierdzi więc, że ich system DMA uwzględnia tę dodatkową zmienną. W rezultacie ich konstrukcje zyskują na większej liniowości przy dużych wychyleniach.
JL Audio wykorzystuje również swój system FEA przy projektowaniu głośników surround, co prowadzi do optymalnej geometrii surround dla każdego niestandardowego przetwornika.
Subwoofer e112 jest zasilany przez przełączalny wzmacniacz o mocy 1500 W RMS (szczytowej) z regulowanym zasilaniem. Architektura ta utrzymuje napięcie szyny na stałym poziomie nawet przy dużym zapotrzebowaniu na prąd. Moduł wzmacniacza jest chroniony przez izolowan± obudowę, któr± widać na zdjêciu.
JL Audio chciało, aby ten subwoofer miał taką samą elastyczność instalacji, jaką uzyskuje się w przypadku większych subwooferów, więc zastosowało kilka wartościowych rozwiązań. Jest przełącznik ground lift, który jest przydatny do szybkiego odizolowania pętli masy. Subwoofer posiada filtr górnoprzepustowy 24 dB/oktawę na wyjściach liniowych. Jest też wejście wysokopoziomowe na wyjmowanej wtyczce dla tych, którzy nie mają możliwości podłączenia do linii.
Nie poskąpiono również na obudowie: Posiada ona ścianki boczne z MDF ¾" i usztywnienia typu donut. Wykończenie to czarny połysk lub czarny jesion.
Każdy E-Sub jest precyzyjnie zbudowany w fabryce JL Audio w USA i indywidualnie weryfikowany i testowany pod względem wydajności.
Ustawienie zasilanego subwoofera JL Audio E-Sub E112
Subwoofer umieściłem w przednim lewym rogu mojego pokoju odsłuchowego. To jest miejsce, w którym umieszczam wszystkie suby. Moje własne testy wykazały, że uzyskuję wyjątkowo płaską odpowiedź bez korekcji, gdy subwoofery są umieszczone w tym miejscu.
Podłączyłem niezbalansowane wyjście subwoofera mojego procesora surround do wejścia liniowego e112. Ustawiłem wszystko w subwooferze na nominalne ustawienia - zwrotnica wyłączona, faza na 0° i wzmocnienie w punkcie środkowym. Następnie ustawiłem zwrotnicę (80 Hz) i wzmocnienie w moim procesorze surround. Jak to było moim obecnym trendem przez ostatni rok lub coś koło tego, nie uruchomiłem korekcji akustyki pomieszczenia Audyssey i zostawiłem procesor w trybie przelotowym.
Ku mojemu szczeremu zaskoczeniu, bas z e112 zaczął brzmieć słabo i obojętnie. Nie tego się spodziewałem. Ponieważ zawsze dokładam wszelkich starań, aby uzyskać jak najwięcej z każdego produktu, który recenzuję, wyciągnąłem mikrofon mojego procesora surround i uruchomiłem procedurę Audyssey. Po jej wykonaniu stwierdziłem, że bas poprawił się dramatycznie, a górne zakresy słyszalnego spektrum uległy znacznej poprawie. W przypadku e112, wolałem płaską krzywą Audyssey'a od własnej krzywej EQ i obie były o lata świetlne lepsze niż nierównomierne ustawienie.
Proszę zwrócić uwagę, że JL Audio zaleca 2 - 4 subwoofery dla uzyskania najlepszych rezultatów w większości zestawów. Zaoferowali, że wyślą mi drugi subwoofer do tej recenzji. Nie zrobiłem tego, ponieważ mój pokój nie jest dobrze przystosowany do umieszczenia w nim więcej niż jednego subwoofera. Inna sprawa, że ustawienie w rogu powinno być idealne dla subwoofera, ale subwoofer JL Audio e112 nie brzmiał najlepiej bez korekcji. Nie jestem w stanie tego wyjaśnić, ale możecie być pewni, że większość współczesnych procesorów surround i amplitunerów posiada możliwość korekcji dźwięku, która jest w stanie przezwyciężyć problem interakcji pomiędzy pomieszczeniem a subwooferem, który napotkałem.
Moja rada brzmi: nie poddawajcie się zbyt łatwo z nowym sprzętem, który dostajecie, nawet jeśli na początku nie brzmi on całkiem dobrze. Może się okazać, że trzeba będzie go podrasować, wyregulować lub wdrożyć, aby wydobyć z niego jak najwięcej. Proszę, zróbcie wszystko, co w waszej mocy, aby wydobyć ze swojego sprzętu to, co najlepsze. Subwoofer e112 jest świetnym przykładem, ponieważ jego brzmienie po post-eq'u było zrównoważone i dynamiczne, przekonując mnie do siebie w ciągu zaledwie kilku minut.
JL Audio E-Sub E112 Powered Subwoofer w użyciu
Kiedy już ustawiłem i dostroiłem system, nadszedł czas aby się usadowić i rozpocząć sesje odsłuchowe. Zacząłem od filmu "Czarny Łabędź" na Blu-ray. Przez pierwszą godzinę, czy coś koło tego, nie miałem najmniejszej obsesji na punkcie basu. Po prostu usiadłem wygodnie i delektowałem się filmem, zanurzając się w nim. Wczesne części filmu zawierają kilka ciężkich efektów basowych, jak w sekwencji snu Niny, która otwiera film.
Nieco później w filmie, kiedy Nina wychodzi na miasto z Lily, bas w muzyce w nocnym klubie poważnie wstrząsnął sofą. Było to coś innego niż z większością subów, które miałem w swoim systemie, ponieważ wstrząsy odbywały się w szerszym zakresie częstotliwości. Tak więc było to fajne, ale bas nie nabrał rozpędu aż do momentu, w którym film zaczął się zbliżać do punktu kulminacyjnego. W fazach, w których metamorfoza naprawdę nabierała tempa, całość basu wysyłała dreszcze w górę i w dół mojego kręgosłupa z każdym uderzeniem skrzydeł czarnego łabędzia.
Nowa płyta Davida Crosby'ego nazywa się po prostu "Croz" i chciałem ją włączyć, ponieważ cały ten album jest bardzo dobrym testem dla niskiego basu. Odpowiada na podstawowe pytania - czy bas jest połączony, czy jest rozdęty, zniekształcony? Jak jest z timingiem? Próbowałem słuchać z włączonym i wyłączonym EQ, żeby sprawdzić, czy *włączony* jest najlepszym rozwiązaniem. Następnie, z włączonym EQ, utwory takie jak "The Clearing" zademonstrowały uderzenie i subtelność E-Suba.
Wracając do kina, włączyłem film, który jest swego rodzaju pokazem niskiego basu/testem tortur - "Incepcja". Film ten jest pełen bogatych efektów niskiego basu (które na początku były zbyt widoczne, co oznaczało, że musiałem wyregulować poziom subwoofera, za co byłem wdzięczny, że pokrętło głośności znajduje się na górze obudowy subwoofera)! A kiedy już udało mi się uzyskać odpowiedni balans, cały spektakl na basie był o wiele lepiej sprzężony z rzeczywistością. Efekty zyskały spójność i odpowiedni balans tonalny. Bas nadal był odczuwalny w moich kościach, ale nie był już nieproporcjonalny. Weźmy na przykład odgłos pojazdów gąsienicowych na śniegu w trzeciej sekwencji snu - miały teraz bardzo wiarygodny growl. Następnie, w końcowym "kopnięciu" filmu, bas wspierał akcję bez słyszalnej kompresji.
Musiałem wypróbować muzykę organową z e112, bo czasem po prostu trzeba. Ostatnio "wkręciłem się" w ściąganie plików wysokiej rozdzielczości i stąd wziąłem wersję 176/24FLAC albumu Felixa Hell'a "Organ Sensation". Organy piszczałkowe to jeden z instrumentów, gdzie subwoofer może faktycznie zwiększyć realizm (nie tylko uderzenie) muzyki. W tym przypadku subwoofer e112 wzmocnił poczucie przestrzeni, tak jak powinien.
Ale oczywiście zastanawiacie się czy subwoofer e112 był w stanie odtworzyć cały zakres częstotliwości organów piszczałkowych. Odpowiedź brzmi: "tak"! Subwoofer e112 wypełnił fundamenty wytwarzane przez najniższe pedały, co słychać w ostatniej tercji "Guilmant Final" lub w początkowych taktach "Liszt Prelude & Fugue on Bach".
Czas na kolejny film, a dlaczego nie najbardziej ekscytujący film sci-fi ostatniego roku, "Grawitacja"? Mam wrażenie, że efekty niskich basów podczas otwierającego film spaceru kosmicznego są na tym Blu-ray zbyt mocno zaakcentowane. Ale to tylko moje przeczucie. W każdym razie ściszałem basy na początku filmu, a później je podkręcałem.
Szczególne sceny, które skorzystały na pełniejszym ustawieniu basu, to te, w których Bullock wchodzi na każdą stację kosmiczną i w zamykającej film scenie ponownego wejścia. Podczas tych momentów, głęboki bas był głównym atutem zarówno muzyki jak i efektów. To był ogólnie zachwycający występ JL Audio E-Sub.
Zakończę moją subiektywną analizę zabawnym i ekscytującym wyborem CD - "Texas Sheiks". Bas był zrównoważony, rozciągnięty i wspierał rytm tak, jak powinien w utworach takich jak "Fan It". Po odpowiednim ustawieniu subwoofer dodawał najniższy bas w znacznie bardziej subtelny i korzystny sposób, z lepszą niż przeciętna spójnością wysokości. Było to widoczne w utworze "Hard Time Killing Floor", gdzie bas był wyczuwalny i słyszalny. To może być najlepszy bas jaki kiedykolwiek słyszałem w tym utworze.
Subwoofer JL Audio E-Sub E112 na ławce
Wszystkie poniższe pomiary są pomiarami w pomieszczeniu. Pomiary zniekształceń s± wykonywane na osi w bliskim polu, aby zniwelować wszelkie efekty granicz±ce z pomieszczeniem. Testy pasma przenoszenia są wykonywane z odległości 1 metra od osi.
Przy częstotliwości 80 Hz i 120 dB zniekształcenia (THD+N) wyniosły 1,60%.
W teście przy 50Hz zniekształcenia spadły i wyniosły tylko 0,76%.
Na wykresie 31,5Hz widoczne były wyraźniejsze harmoniczne, ale zmierzone THD+N było wciąż znacznie poniżej progu słyszalności, na poziomie 3,57%.
Testowany przy 20 Hz, subwoofer e112 osiągnął poziom słyszalnych zniekształceń (10%) na poziomie 113 dB.
To jest ten sam test, ale ton testowy był przy 16 Hz. Przyniosło to słyszalne zniekształcenia na poziomie 103 dB. Jest to znakomity wynik jak na mały subwoofer.
Powyższy wykres to standardowy test odpowiedzi częstotliwościowej w pomieszczeniu. Wynik ten pokazuje wyraźne efekty graniczne i modalne wywołane przez pomieszczenie w przypadku niewyrównanego subwoofera e112.
Wnioski na temat zasilanego subwoofera JL Audio E-Sub E112
Subwoofer JL Audio e112 zaimponował mi swoimi możliwościami wyjściowymi i strojnym charakterem. Nie ma wątpliwości, że ten system przetwornika, wzmacniacza i obudowy reprezentuje holistyczny system subwoofera, który został zaprojektowany i skoncentrowany na dostarczaniu wysokooktanowych emocji. Uzyskanie optymalnych rezultatów w moim systemie wymagało nieco wysiłku. Wysiłek ten nie był nieuzasadniony, biorąc pod uwagę, że wszystkie subwoofery wymagają pewnej dozy miłości i uwagi, aby pokazać to co potrafią najlepiej.
Każdy testowany przeze mnie subwoofer przemawia swoim własnym, indywidualnym głosem. E-Sub jest pełny i bogaty w brzmieniu - nie jest to najbardziej napięta odpowiedź jaką słyszałem, ale jest czysty i potężny. Jeśli więc szukacie kompaktowego i ładnie wyglądającego subwoofera do swojego systemu domowego, E-Sub e112 jest warty poważnego rozważenia, a bardzo przystępna cena sprawia, że jest to jeszcze łatwiejszy wybór.