
Recenzja DACa/wzmacniacza FiiO K5 Pro ESS
Około trzy lata temu FiiO przemyślało swój poprzedni wzmacniacz K5 i wprowadziło na rynek K5 Pro, który jest w zasadzie nowym urządzeniem. W końcu zwykły K5 był po części produktem niszowym, skierowanym przede wszystkim do użytkowników starszych odtwarzaczy FiiO. Wersja Pro była już osobnym, uniwersalnym urządzeniem łączącym funkcje DAC-a i wzmacniacza słuchawkowego. W FiiO K5 Pro zastosowano układ od Asahi Kasei Microdevices - AK 4493.
FiiO K5 Pro okazał się całkiem dobrym, bogatym w funkcje, budżetowym urządzeniem i zebrał wiele pozytywnych opinii. Jednak przypadek zainterweniował i z powodu dobrze znanych okoliczności, nastąpił dotkliwy niedobór chipów AKM. Wielu producentów sprzętu audio zaczęło mozolnie przechodzić na chipy innych producentów, a FiiO nie był wyjątkiem. I tak pod koniec ubiegłego roku pojawił się nowy FiiO K5 Pro ESS, oparty na układzie ES9038Q2M od ESS Technology, który zajął miejsce K5 Pro. Zaktualizowany K5 Pro ESS i kilka porównań zostanie omówionych w tej recenzji.
Specyfikacja FiiO K5 Pro ESS:
- - Układ DAC: ES9038Q2M;
- - Częstotliwość próbkowania: do 32 bitów/768 kHz;
- - Obsługa DSD: 512;
- - Moc wyjściowa: 1500 mW (32 Ohm);
- - Wyjście słuchawkowe: 6,3 mm;
- - Gniazda wejściowe: USB, RCA, Coaxial, Optical;
- - Złącza wyjściowe:
- - Bluetooth: nieobsługiwane;
- - Zasilanie: 220 V;
- - Wymiary: 120x146,5x55 mm;
- - Waga: 460 g.
Uwaga: Wymiary uwzględniają wystające złącza RCA i kółko głośności. Z wyjątkiem układu DAC, K5 Pro ESS jest identyczny z K5 Pro w innych kluczowych cechach technicznych.
Opakowanie i akcesoria
Wygląd opakowania nowego FiiO K5 Pro ESS uległ zmianie. Zgodnie z własnym trendem w projektowaniu opakowań, napis K5 Pro ESS ponownie umieszczono nad znanym już chipem, a nazwę modelu wydrukowano "ostrą" czcionką. Pudełko nadal jest czarne, ale opalizujący nadruk dodaje mu reprezentacyjnego wyglądu. Poza rozmiarem i wagą, pudełko nie zawiera żadnych informacji technicznych o urządzeniu.
W środku pudełka znajduje się K5 Pro ESS. Piankowe zabezpieczenia, z wycięciami na złącza, założone są tylko na przód i tył. Osobny karton zarezerwowany jest dla akcesoriów. Wśród nich znajdziemy krótki kabel zasilający do podłączenia do dołączonego adaptera (zewnętrznego zasilacza), kabel do podłączenia do źródła dźwięku USB(A)-USB(B), plastikową wtyczkę do wejścia optycznego, pozłacaną przejściówkę z 3,5 na 6,3 mm, dodatkowy komplet silikonowych nóżek (4 nóżki są przyklejone do spodu już w produkcji), standardową dokumentację, w tym instrukcję "szybkiego startu". Jak to często bywa w przypadku instrukcji do różnych wersji urządzeń FiiO, występuje pewna niespójność informacji. W sekcji specs dla K5 Pro ESS wymieniony jest DAC AK 4493 zamiast poprawnego ES9038Q2M. Ale kto w dzisiejszych czasach zagląda do instrukcji obsługi...?
Kilka subiektywnych uwag na temat opakowania. Kabel zasilający łączący K5 Pro ESS i zewnętrzny adapter jest dość cienki. Dołączony do zestawu kabel USB jest najzwyklejszy, bez pozłacanych styków. Jego wymiana na lepszy poprawia transfer sygnału - polecam spróbować. Mimo tych uproszczeń, zestaw zawiera wszystko, co potrzebne, by od razu zacząć korzystać z urządzenia.
Budowa i ergonomia
Design FiiO K5 Pro ESS nie zmienił się w ogóle w stosunku do wersji K5 Pro. To samo metalowe pudełko z zaokrąglonymi krawędziami, pomalowane na czarno. Na froncie znajduje się duże kółko sterujące, które odpowiada za włączanie/wyłączanie oraz regulację głośności. Wielokolorowe podświetlenie koła, które denerwuje niektórych użytkowników K5 Pro, w nowym K5 Pro ESS pozostaje bez zmian. Po lewej stronie koła znajdują się dwa oddzielne przełączniki toggle do przełączania wejść sygnału i poziomu wzmocnienia. Po prawej stronie znajduje się gniazdo słuchawkowe 6,3 mm; nie ma wyjścia zbalansowanego.
Z tyłu: wejścia koaksjalne i optyczne, wejście/wyjście RCA, port USB(B), gniazdo zasilania (zewnętrzny zasilacz). Na górnej krawędzi umieszczono logo FiiO oraz logo Hi-Res Audio białą farbą. Dodatkowa mała naklejka Hi-Res Audio znajduje się na górze gniazda słuchawkowego. Jedynym zewnętrznym atrybutem odróżniającym nową wersję od poprzedniej jest logo ESS na tylnym panelu.
Urządzenie wygląda kompaktowo, nie zajmuje dużo miejsca na stole i nie nagrzewa się zbytnio podczas pracy. Pod względem wagi ten DAC/wzmacniacz jest zauważalnie gorszy od podobnych urządzeń innych producentów, co pozwala na przenoszenie go nawet jedną ręką. Mimo niewielkiej wagi, K5 Pro ESS, dzięki silikonowym nóżkom, trzyma się wystarczająco mocno na stole i nie ma tendencji do zsuwania się z niego.
Funkcjonalność
FiiO K5 Pro ESS to wielofunkcyjne urządzenie z możliwością współpracy z różnymi źródłami. W zależności od wybranego połączenia, K5 Pro ESS może pracować jako DAC lub jako wzmacniacz. Co więcej, wzmacniacz jest dość mocny - 1500 mW (przy 32 omach). Również w razie potrzeby do K5 Pro ESS można podłączyć aktywny głośnik, czyniąc go w ten sposób centrum systemu stacjonarnego. Ma własną baterię i możliwość obsługi Bluetooth, ale pozostałe funkcje są zaimplementowane na dość dobrym poziomie.
Przełącznik Input pozwala wybrać jedno z wejść sygnałowych: U - USB, L - Line, S - Coaxial/Optical. Jak podano w instrukcji - przy jednoczesnym podłączeniu do wejścia koaksjalnego i optycznego preferowany jest sygnał z wejścia koaksjalnego. Dlatego jeśli to "optyczny" jest ważny, to wejście koaksjalne należy pozostawić wolne.
Dla wielu osób najbardziej niejednoznaczne pod względem designu jest wielobarwne i niewyciszone koło głośności, które zmienia swój kolor w zależności od częstotliwości próbkowania pliku muzycznego: ≤48kHz - niebieski; >48kHz - żółty (żółto-zielony); DSD - zielony; brak sygnału (standby) - czerwony.
Poziom wzmocnienia regulowany jest trójpozycyjnym przełącznikiem - low, medium, high. Zalecana impedancja słuchawek to 16-300 omów. Oczywiście tego typu urządzenia są przeznaczone raczej do pracy z pełnowymiarowymi słuchawkami. Dlatego jeśli planujemy słuchać głównie na słuchawkach dokanałowych, lepiej wcześniej sprawdzić możliwy poziom hałasu w tle. Na laptopie z systemem Windows 10, w programie FiiO Control Panel nowe K5 Pro ESS pojawiają się jako FiiO K5 Pro.
Dźwięk
Wymieniając AK 4493 na ES9038Q2M, w przypadku K5 Pro ESS zachował to samo neutralne i techniczne brzmienie jak na swój poziom. Każde pasmo ma swoje miejsce i nie ma dominacji pewnych częstotliwości w ogólnej prezentacji. Jednocześnie słuchanie przez K5 Pro ESS nie sprowadza się do suchego analitycznego czy monitorowego przekazu. Nadal jest naturalność i muzykalność, co jest dla mnie plusem. Ponieważ K5 Pro ESS trzymają się neutralności, brzmienie można zmienić, dobierając inne słuchawki.
Bas nie jest masywny, jest kontrolowany, teksturowany i mocno zagrany. Bas jest w stanie pokazać swoją głębię i definicję.
Średnica brzmi naturalnie i cieleśnie. Separacja instrumentów jest całkiem dobra, choć nie ma tu ewidentnego odejścia w mikrodetale czy podkreślenia kontrastu. Nie ma tu też dodanych emocji, ale wszystko, co jest w nagraniu zainwestowane, zostanie przekazane.
Wysokie częstotliwości są naturalne i mają dobrą szczegółowość (jak na urządzenie tej klasy). Charakteryzują się dobrą rozdzielczością, ale bez nadmiernego rozjaśnienia i surowości brzmienia. Zakres wysokich tonów sklasyfikowałbym jako organiczny i uniwersalny w swoim przekazie.
Porównania
Takich porównań będzie tylko dwa. Pierwsze z nich dotyczy tego samego K5 Pro, czyli poprzedniej wersji na AK 4493. Nie ma tu znaczących różnic w brzmieniu. Wciąż mamy tę samą udaną zgodność elementów neutralnych i muzykalnych. A jednak w niektórych utworach słyszeliśmy dość niewielkie różnice - K5 Pro ESS brzmiał nieco bardziej przejrzyście i technicznie, a wokale wydawały się bliższe, ale mniej ważkie.
Drugim urządzeniem do porównania był stacjonarny DAC/wzmacniacz Aune X1s Pro, wykorzystujący ten sam układ ES9038Q2M firmy ESS Technology. W tym wariancie różnice między FiiO K5 Pro ESS a Aune X1s Pro są oczywiste, co ułatwia wybór. Urządzenie od Aune jest większe i cięższe; ma filtry akustyczne, ale nie ma możliwości zmiany wzmocnienia. X1s Pro jest też wyraźnie gorszy pod względem mocy od K5 Pro ESS - 560 wobec 1500 mW przy 32 omach. Aune X1s Pro brzmi chłodniej, z lepszym rozciągnięciem wysokich tonów i analitycznością. Ze swojej strony K5 Pro ESS oferuje bardziej solidny i zebrany przekaz, z dobrą dynamiką i melodyjnym brzmieniem.