Post

Recenzja słuchawek Yamaha HPH-MT120 i HPH-MT220

Pełnowymiarowe słuchawki Yamaha zyskały szczególną popularność w latach 70-tych i 80-tych dzięki modelom Yamaha HP-1/2, kiedy to ortodynamiczne słuchawki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Z biegiem lat technologia uległa zmianie i obecnie najbardziej poszukiwane są lżejsze słuchawki dynamiczne. Yamaha dotrzymuje kroku aktualnym trendom, wprowadzając w zeszłym roku udane douszne słuchawki kanałowe EPH-100 oraz zapowiadając serię nausznych słuchawek PRO - PRO 300 oraz dwa rozszerzające się modele PRO 400 i PRO 500. W tym roku do sprzedaży trafiły dwa kolejne pełnowymiarowe modele słuchawek, tym razem Yamaha wprowadza do sprzedaży słuchawki monitorowe HPH-MT120 i HPH-MT220.


Wygląd i konstrukcja YAMAHA HPH-MT120 i HPH-MT220

Zewnętrzna część słuchawek jest w klasycznym czarnym kolorze, HPH-MT120 w białym, a HPH-MT220 w srebrnym. Pałąk słuchawek HPH-MT120 jest lżejszy i bardziej neutralny w dotyku, podczas gdy HPH-MT220 jest bardziej solidny i wytrzymały. Oba modele posiadają skórzane poduszki uszne. HPH-MT220 posiada bardziej ozdobne zewnętrzne wykończenie kielicha z pionowym radełkowaniem.




Najmniejszy model HPH-MT120 posiada 40mm przetworniki, starsze HPH-MT220 posiadają 45mm poduszki przetworników, co czyni je nieco większymi. Modele HPH-MT120 posiadają 3-metrowy prosty, mocny kabel, natomiast modele HPH-MT220 wykorzystują kabel skręcany. Oba przewody są zamocowane. Oba modele posiadają pozłacane gniazdo mini-jack 3,5mm na końcu przewodu, w zestawie znajduje się przykręcana przejściówka na 6,3mm.




Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, a w nowych modelach chciałbym, aby słuchawki miały również składaną konstrukcję. Również pożądane byłoby zobaczyć więcej monolitycznej konstrukcji, rodzaj przesuwanej szekli z obecnych modeli wygląda trochę nieładnie, w minimalnym położeniu jest szczelina (czysto estetyczne czepianie się Ciebie).









Pakiet YAMAHA HPH-MT120 i HPH-MT220




W dużym kartonowym pudełku obu modeli oprócz słuchawek znajdziemy instrukcję obsługi, przykręcany adapter 6,3 mm oraz płytę z edytorem audio Steinberg WAVELAB LE 7.2.1. Nieczęsto zdarza się, aby oprogramowanie było dołączane do słuchawek, ale Yamaha jest właścicielem Steinberga i udostępnienie młodszej wersji jego oprogramowania jest jak najbardziej w ich zasięgu. Każda inna firma musiałaby w takim przypadku dokonać opłaty za oprogramowanie, z wyjątkiem SONY z SoundForge. SONY jest jednak dość konsekwentne w oferowaniu szerokiej gamy modeli i cieszy się dużym zainteresowaniem wśród muzyków, podczas gdy Yamaha musi zdobyć pozycję na rynku profesjonalnych słuchawek.

Muzycy zapewne potraktują wersję LE jedynie jako miły bonus, gdyż jest to pierwotna, podstawowa wersja programu.

Ergonomia słuchawek YAMAHA HPH-MT120 i HPH-MT220




Dopasowanie obu słuchawek jest dość wygodne, HPH-MT120 ze względu na swoją konstrukcję ma większą siłę docisku, HPH-MT220 są nieco cięższe (z kablem 415 gramów vs 320 gramów), ale nie ma dyskomfortu przy długotrwałym noszeniu obu modeli. Poduszki nauszne są wystarczająco duże i zapewniają doskonałą izolację hałasu, i są całkiem odpowiednie dla przeciętnego ucha. Spodobają się również tym, którzy lubią dopasowanie Audio-Technica M50, MT120 i MT220.

Dźwięk YAMAHA HPH-MT120 i HPH-MT220

Do testu wykorzystaliśmy DR.DAC2 DX, mikser Behringer UB502, trzy odtwarzacze Hi-End - Colorfly C4 Pro, iBasso DX100 i HiFiMAN HM-801, a także Sony NWZ-F806.



Brzmienie HPH-MT120 chciałbym opisać jako bardziej neutralne w porównaniu do HPH-MT220. Zaletą HPH-MT220 jest bardziej szczegółowy i przejrzysty dźwięk w zakresie niskich i średnich tonów zapewniający precyzyjną panoramę.

HPH-MT120 ma lekko zaznaczoną górę basu i dobrą równowagę między średnicą a wysokimi tonami. HPH-MT220 ma nieco mniejszy nacisk na bas i daje solidne brzmienie basu w całym jego zakresie. Góra trochę psuje obraz, jest nieco przesterowana i ma większe zniekształcenia.




Porcupine Tree - Anesthetize (rock progresywny): Piękny instrumentalny początek, gdzie Yamaha HPH-MT120 i HPH-MT220 dobrze radzą sobie z brzmieniem różnych instrumentów: gitara, perkusja i głos Stevena Wilsona są dobrze rozróżnialne.

Alienapia vs Agneton - Misterika Island (goa-trance): szalone syntezatory, bas, perkusja - Yamaha radzi sobie z trance'em wyraźnie i płynnie.

Głośność z Colorfly C4 Pro i iBasso DX100 była wystarczająca do słuchania muzyki w metrze, ale z Sony NWZ-F806 chciałem mieć większy zapas.

HPH-MT220 sprawia wrażenie, że jest kolejnym krokiem w górę w stosunku do Audio-Technica M50, jedyne czego brakuje miłośnikom przenośnego audio to składana konstrukcja i większa czułość.
















Konstrukcja YAMAHA HPH-MT120 i YAMAHA HPH-MT220




HPH-MT120 ma głośnik w płaszczyźnie, podczas gdy HPH-MT220 ma go pod kątem.



W HPH-MT120 nie zastosowano żadnego materiału tłumiącego wewnątrz, natomiast w HPH-MT220 widać filc.

Wymiary techniczne YAMAHA HPH-MT120


Wykres charakterystyki amplitudowo-częstotliwościowej pokazuje równowagę głośności w poszczególnych częstotliwościach. Jeśli wytworzymy sinus o określonej częstotliwości podając go z tym samym poziomem do słuchawek i zarejestrujemy poziom ciśnienia na wyjściu słuchawki w specjalnym aparacie emulującym ucho, to przemiatając częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz - otrzymamy oryginalny wykres AFC. Wykres odpowiedzi częstotliwościowej w RAA uzyskuje się poprzez odtwarzanie i analizę specjalnego sygnału szumu, po którym następuje odpowiedź impulsowa w ARTA. Skala wykresu RAA jest podobna do skali wykresu testu akustycznego RMAA z odstępem między siatkami 6dB i zakresem 90dB. Różnica 6 dB odpowiada podwójnemu stosunkowi poziomów sygnałów.

Wykres impedancji pokazuje impedancję słuchawek w funkcji częstotliwości. Skala impedancji przedstawiona jest w skali logarytmicznej. Wykres uzyskuje się poprzez odtwarzanie i analizę specjalnego sygnału szumu w programie LIMP (program LIMP jest zawarty w pakiecie testowym ARTA).

Pomiary wykonano na symulatorze głowy ludzkiej HDM1 i płaskim miękkim statywie SF1 .

Przegląd specyfikacji
słuchawek Yamaha HPH-MT 120
kanał wspólny* lewa w prawo
Średnia czułość w zakresie od 100Hz do 10kHz, dB/V 107,9 108,5 107,0
Średnia impedancja przy 40 Hz 15 kHz, Ohm 62,7 62,7 66,0
W przypadku zapotrzebowania na 94,0 dB SPL, V 0,202 0,188 0,224
Dla wymaganego poziomu 94,0 dB SPL, mW 0,648 0,564 0,763




Czułość Yamahy HPH-MT120 jest nieco poniżej średniej dla klasy pełnowymiarowych słuchawek do użytku przenośnego (110 do 125dB/V) i wynosi 107,9dB/V


.


Zgodnie z kartą katalogową czułość wynosi 96dB/mW ±3.5dB przy 1kHz, a 65 ohm przy 1mW równa się 107.8dB/V. Nasze pomiary przy 1000Hz wykazały 96.3dB/mW przy 1mW, czyli tak samo jak w arkuszu danych.

Zmierzona wartość impedancji 62,7 ohm nie odbiega znacząco od deklarowanych 65 ohm i wskazuje na przeciętną impedancję wśród pełnowymiarowych słuchawek Yamaha HPH-MT120. Wartość ta jest wystarczająca do stosowania z większością typowych mikserów i interfejsów dźwiękowych o umiarkowanych zniekształceniach wzmacniacza. Impedancja na wykresie ma bardzo małą nierównomierność, co oznacza, że AFC słuchawek będzie zależało od impedancji wzmacniacza i słuchawki będą brzmiały tak samo na różnych urządzeniach. Jeśli wzmacniacz ma impedancję wyjściową 20 Ohm (najczęściej spotykana), to częstotliwości średnich tonów w okolicach 70Hz wzrosną o 0,2dB. Po podłączeniu do typowego odtwarzacza, takiego jak Colorfly C3, niskie częstotliwości zostaną zredukowane o 1dB.

Jeśli słuchawki są używane z odtwarzaczem, a odtwarzacz ma małą moc, konieczny będzie przenośny wzmacniacz, aby uzyskać wymaganą głośność dźwięku.






Wymiary techniczne YAMAHA HPH-MT220

Wykres charakterystyki amplitudowo-częstotliwościowej pokazuje równowagę głośności w poszczególnych częstotliwościach. Jeśli wytworzymy sinus o określonej częstotliwości podając go z tym samym poziomem do słuchawek i zarejestrujemy poziom ciśnienia na wyjściu słuchawek w specjalnej kamerze emulującej ucho, to przemiatając częstotliwości od 20 Hz do 20 kHz - otrzymamy oryginalny wykres charakterystyki częstotliwościowej. Wykres odpowiedzi częstotliwościowej w RAA uzyskuje się poprzez odtwarzanie i analizę specjalnego sygnału szumu, po którym następuje odpowiedź impulsowa w ARTA. Skala wykresu RAA jest podobna do skali wykresu testu akustycznego RMAA z odstępem między siatkami 6dB i zakresem 90dB. Różnica 6 dB jest równoważna dwukrotnemu zwiększeniu poziomu sygnału.

Wykres impedancji pokazuje impedancję słuchawek w funkcji częstotliwości. Skala impedancji przedstawiona jest w skali logarytmicznej. Wykres uzyskuje się poprzez odtwarzanie i analizę specjalnego sygnału szumu w programie LIMP (program LIMP jest zawarty w pakiecie testowym ARTA).

Pomiary wykonano na symulatorze głowy ludzkiej HDM1 oraz na płaskim miękkim statywie SF1 .

Przegląd parametrów technicznych
słuchawek Yamaha HPH-MT 220
kanał wspólny* lewa w prawo
Średnia czułość w zakresie 100 Hz 10 kHz, dB/V 115,5 115,0 115,2
Średnia impedancja przy 40 Hz 15 kHz, Ohm 38,6 38,6 40,4
W przypadku zapotrzebowania na 94,0 dB SPL, V 0,084 0,089 0,087
Dla wymaganego poziomu 94,0 dB SPL, mW 0,185 0,207 0,186



Czułość Yamahy HPH-MT220 jest na równi z klasą pełnowymiarowych słuchawek przenośnych (110 do 125dB/V) i wynosi 115.5dB/V

.

Według karty katalogowej czułość wynosi 99dB/mW ±3,5dB przy 1kHz, a 1mW odpowiada 113,3dB/V. Nasze pomiary przy 1000Hz pokazują 103dB/mW przy 1mW, co jest nawet wyższe niż dane paszportowe.

Zmierzona wartość impedancji 38,6 ohm nie różni się wiele od deklarowanych 37 ohm i wskazuje na najniższą impedancję wśród pełnowymiarowych słuchawek Yamaha HPH-MT220. Ta wartość jest wystarczająca do użycia z większością typowych odtwarzaczy, takich jak Sony NWZ-F806. Na wykresie impedancja jest prawie płaska z minimalnymi odchyleniami. Jeśli impedancja wyjściowa wzmacniacza jest stała i wynosi 20 Ohm (najczęściej spotykana), to średnie częstotliwości w okolicach 50 Hz wzrosną o 0,4dB. Podczas interakcji z typowym odtwarzaczem, takim jak Colorfly C3, niskie częstotliwości zostaną zredukowane o 1,5dB.



Wyjścia YAMAHA HPH-MT120 i HPH-MT220



Yamaha wyprodukowała udane słuchawki do pracy w studio. Główne różnice pomiędzy tymi dwoma modelami to spasowanie i szerokość odtwarzanej sceny, pod tym względem starszy model HPH-MT220 prezentuje się ciekawiej.


Jeśli linia Yamaha PRO w stylu "Monster Beats" jest produktem kontrowersyjnym, to HPH-MT120 i HPH-MT220 są wyważonymi i przemyślanymi rozwiązaniami mogącymi konkurować ze sprawdzonymi modelami innych producentów w poszczególnych kategoriach cenowych.


Autor: (Goalex) Alexey Tsyfirov / personalaudio.ru